Markedsføring av forbrukslån

Forbrukslån

Forbrukslån er et lån som du ikke trenger å gjøre noe annet enn å søke for å få. Det betyr at du ikke trenger å legge noe sikkerhet på borde. Du får selvfølgelig ikke lånet bare ved å søke, fordi du må også ha en god økonomi og du må ha lave lån allerede. Du kan ikke masse gjeld og ingen inntekt. Da er det ingen som vil gi deg lån. Hele poenget med å gi lån er fordi du skal kunne klare å gi tilbake lånet med rente slik at banken som har lånt deg penger faktisk gir seg selv en god avkastning.

Farlige lån

Noen sier at forbrukslån er farlige lån fordi renten er høyere enn det renten er på andre lån og at lånene er lette å få. Dette er ikke riktig i det hele tatt. Det stemmer at renten på forbrukslånet er høyere fordi det ikke er noe som helst sikkerhet på lånet. Da må banken regne med at færre folk betaler innen tiden og at selve lånet koster mer enn for eksempel et huslån, som oftere betales innen tiden. Forbrukslånet ses på som et vanskelig lån å få. Det krever en god økonomi og folk har ikke nødvendigvis så god økonomi at de bare kan ta opp lån. Selv om de har lyst til å ta opp lån kan de fortsatt ikke gjøre det fordi de rett og slett ikke har kredittverdighet.

Markedsføring

Det er strenge regler for å markedsføre kreditter. Dette fordi en kreditt er lett å bruke opp, men vanskelig å betale tilbake fordi man alle ikke har så mye tid å jobbe for samtidig som man ikke har like mye eller masse tid til å tjene ekstra penger. Reglene for markedsføring av kreditter går på hvordan man ikke skal fremheve visse områder av lånet. Det du ikke skal si om lån er at du kan få lånet raskt eller generelt sett hvor raskt tid det tar å få lånet. Etter dette skal du heller ikke gå ut å si hvor raskt tid det tar før du får svar. Tar det 10 sekunder å få svar eller at du kan få svar med en gang skal ikke dette reklameres for. Det er også sett på som brudd på markedsføringsreglene å si at du kan få kreditten lett. Det er også dumt å si fordi ingenting er lett å få i disse dager. Det er veldig smart å beskrive søknadsprosessen for kundene slik at de vet hvor lang tid ting tar. Tar det lang tid å søke kan det være greit å oppgi hvor lang tid prosessen tar. Tar det kort tid kan det være greit å si det, men man må ikke si at prosessen er enkel. Generelt sett må unngå også å nevne noe om hvor lett tilgjengelig kreditten også er på andre måter.